Skip to content

Omega 3

Totul despre Omega 3

Archive

Category: Acizi grasi esentiali

Pentru ca acizii Omega-3 sunt necesari pentru sanatatea dumneavoastra si pentru ca organismul nu poate produce în mod eficient Omega-3 din surse proprii , trebuie sa obtineti Omega-3, fie din alimentatie, fie din suplimente.

Printre sursele naturale de acizi Omega-3 putem enumera anumite alimente vegetale, cum ar fi semintele, uleiul, nucile, care pot furniza ALA , în timp ce pestele gras , cum ar fi macroul, heringul, sardinele, somonul constituie surse de EPA si DHA.

Desi in organismul dumneavoastra se poate converti ALA în EPA si DHA, acest lucru nu se face în mod eficient. Prin urmare, pentru a va asigura ca in dieta dumneavoastra aveti un aport suficient de acizi grasi Omega-3, trebuie sa consumati cel putin doua portii de peste gras pe saptamana, sau ar trebui sa vi se recomande suplimente cu Omega-3, ca ingredient alimentar.

Daca nu sunt consumate de cel putin doua portii de peste gras pe saptamana, sau echivalentul in suplimente nutritive, atunci este posibil ca organismul dumneavoastra sa nu achizitioneze aportul recomandat de acizi grasi “esentiali” Omega-3.

Omega 3 si Mamele

In timpul sarcinii, femeile trebuie sa aiba grija la alimentatie, atat pentru propria sanatate cat si pentru sanatatea copilului nenascut. De vreme ce mama este singura sursa de nutrienti pentru fetus, ea are nevoie de o dieta echilibrata ce trebuie sa contina doza zilnica de acizi grasi Omega3.

Chiar si dupa nastere o mama are nevoie de o dieta echilibrata de vreme ce ea va alapta. Intr-adevar inainte, in timpul si dupa sarcina, alimentele bogate in DHA cu siguranta ar trebui sa fie parte a alimentatiei sanatoase a manei, atat pentru sanatatea acesteia cit si pentru sanatatea copilului.

Cercetarile indica faptul ca administrarea de suplimente nutritive ce contin suficient EPA si DHA ajuta la:

  • Asigura mamei si copilului cantitatile optime de EPA si DHA pentru mentinerea sanatatii in timpul sarcinii
  • Reducerea depresiei post-partum si a schimbarilor de dispozitie
  • Furnizeaza mamei necesarul de DHA pentru satisfacerea nevoilor copilului in timpul alaptarii
  • Revenirea nivelurilor de EPA si DHA la valorile normale dupa nastere

In timpul alaptarii DHA este primit prin intermediul laptelui matern, dar dupa aceasta perioada este important ca ei sa primeasca in continuare acizi grasi “esentiali” pentru o crestere si dezvoltare normala.

Cercetarile arata ca EPA si DHA pot ajuta la:

  • Imbunatatirea vederii
  • Cresterea capacitatilor cognitive si dezvoltarea comportamentala

In plus, unele studii mai arata beneficii in:

  • Maturarea sistemului imunitar
  • Prevenirea astmului

O dieta sanatoasa va poate proteja pe termen lung impotriva diferitelor conditii ce pot prezenta importante riscuri asupra sanatatii mai tarziu in viata. EPA si DHA pot fi de ajutor in reducerea acestor riscuri astfel ca este necesar ca acesti acizi grasi sa faca parte din dieta zilnica.

Studiile au indicat ca EPA si DHA pot reduce riscul a numeroase boli si conditii, inclusiv:

  • Infarct miocardic, moartea subita si alte afectiuni cardiovasculare
  • Inflamatiei ce apare in artrita, psoriazis, boala Crohn
  • Boala Alzheimer si alte conditii de deteriorare mentala
  • Degenerare maculara legata de varsta ( deteriorarea vederii )

Adolescenta este perioada in care oamenii incep sa devina independenti in legatura cu aspecte ale vietii personale, inclusiv in ceea ce priveste regimul alimentar.

Multe din aceste alegeri cu usurinta pot devenii obiceiuri ca pot fi greu de schimbat mai tarziu in viata. De aceea tinerii trebuie informati in legatura cu importanta acizilor grasi Omega-3 si despre rolul DHA si EPA in organism. In aceasta perioada a vietii cele mai multe beneficii ale EPA si DHA includ controlul actiunilor hormonale ce duc la modificarile organismului caracteristice acestei perioade.

Studiile sugereaza faptul ca EPA si DHA ajuta la reducerea riscului de simptome asociate cu: Depresie, agresivitate si alte tulburari de comportament

Aparitia din tinerete a bolilor cardiovasculare si a afectiunilor inflamatorii ca artrita reumatoida, sindroamelor inflamatorii intestinale sau astm

Acizii grasi Omega-3 includ EPA ( Acidul Eicosapentanoic ), DHA ( Acidul Docosahexanoic ), si ALA ( Acidul alfa-Linoleic ).

EPA si DHA sunt cei mai valorosi acizi Omega-3 pentru sanatatea si starea buna de functionare a organismului. Atat EPA cat si DHA joaca un rol important în functionarea normala a inimii, creierului, ochilor, sistemului nervos si rinichilor dumneavoastra.

Acesti acizi grasi esentiali au un rol dovedit in reducerea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare si a sindroamelor inflamatorii. EPA si DHA sunt denumiti acizi grasi “esentiali”, deoarece acestia sunt importanti pentru sanatatea ta iar organismul dumneavoastra nu poate sa produca acesti acizi in mod eficient.

Pentru fetus, mama este singura sursa de DHA in timpul dezvoltarii fetale, precum si sursa primara de acizi grasi “esentiali” pentru nou nascuti daca acestia sunt alaptati cu lapte matern.

De aceea, mamele au nevoie de o dieta bogata in DHA pentru a se asigura ca copilul primeste in cantitati suficiente acest nutrient esential pentru crestere si dezvoltare.

Studiile indica faptul ca in timpul dezvoltarii fetale si in perioada de nou nascut DHA este esential pentru dezvoltarea organelor vitale ale copilului. Astfel copilul are nevoie de suficient DHA din momentul conceptiei pana la frageda varsta pentru a dezvolta:

  • Un creier sanatos
  • Acuitatea vizuala
  • Un sistem nervos complet functional

Copii de multe ori sunt mofturosi cu mancarea si nu este usor sa fie convinsi sa manance sanatos. Oricum, deoarece organismul lor nu poate produce intr-un mod eficient Omega-3, au nevoie sa primeasca regulat suplimente cu Omega-3 pentru o dezvoltare si crestere normala.

Cercetarile arata ca DHA intra in alcatuirea fiecarei celule nervoase si joaca un rol crucial in functionarea normala a creierului.

Cum creierul continua sa se dezvolte pe toata perioada coplariei, copiii au nevoie de un aport constant de Omega-3 ce poate ajuta la reducerea simptomelor de:

  • Dislexie si a altor tulburari de invatare
  • Deficitului de atentie/Starilor de hiperactivitate si a altor tulburari comportamentale
  • Dispraxie si a altor tulburari de coordonare
  • Tulburari de vedere si a altor probleme de sanatate
  • Astm

Nutritionistii si profesionistii din domeniul sanatatii au ajuns sa recunoasca importanta acizilor grasi Omega-3 in starea dumneavoastra generala de sanatate. Mai exact, DHA joaca un rol critic în mentinerea optima a functiilor creierului , ochilor si a sistemului nervos.

În plus, EPA poate fi asociat cu reducerea riscului de aparitie a:

  • Bolilor cardiace coronariene
  • Boala Alzheimer si dementa
  • Deficitului de atentie / starilor de hiperactivitate , depresiei , precum si a altor perturbari comportamentale
  • Proceselor inflamatorii, cum ar fi artrita reumatoida si osteoartrita
  • Reducerea capacitatii de functionare a unor organe, cum ar fi creierul , ochii, ficatul si rinichii

Creierul este unul dintre organele vitale ale organismului care necesita acizi grasi Omega-3 pentru o functionare optima.
De fapt, 60% din creier este constituita din grasimi structurale ( o mare parte fiind DHA ) si este nevoie de un aport regulat de grasimi “bune”, asa cun sunt acizii grasi Omega-3, pentru a functiona corespunzator.

Cercetarile indica faptul ca deficienta de Omega-3 poate fi asociata cu urmatoarele conditii:

  • Deficitul de atentie/ Stari de hiperactivitate
  • Dislexie
  • Depresie
  • Probleme de memorie, boala Alzheimer si dementa

Aportul zilnic recomandat de acizi grasi Omega-3 este critic pentru functionarea normala a creierului si a sistemului nervos si poate ajuta la atenuarea conditiilor de mai sus.